Tapahtumat

Tallinnan ekskursio 23.5.2019

Tallinnan ekskursio 23.5.2019

Tietotekniikan ja Elektroniikan Seuran (TiES) perinteiseen kevätkauden ekskursio-ohjelmaan valittiin tällä kertaa vierailukohteeksi Tallinnan teknillinen yliopisto (Tallinna Tehnikaülikool). Ohjelmamme oli hyvin monipuolinen ja kiintoisa mutta aikapulan vuoksi ohjelmistopuolen asioihin emme ehtineet perehtyä. Uskon, että tulevien matka-aiheitten joukkoon sisältyy Viron e-kansalaisuus ja e-state palvelu. Tallinna Tehnikaülikoolilla oli monia sellaisia tutkimusprojekteja käynnissä, joihin saimme tutustua käyntimme aikana. Kts. linkki: https://www.ttu.ee/projects/mektory-eng/satellite-programme-3/. Monia yhtäläisyyksiä Suomen Aalto-yliopiston kanssa näyttää olevan! Lue lisää jatko-osasta!

Sähkölentokoneen esittely

Sähkölentokoneen esittely

Malmin lentoasemalla järjestettiin keskiviikkona 8.8.2018 TiES:n jäsenille Suomen ensimmäisen sähkömoottorilentokoneen esittely.

Kesän jatkuessa aurinkoisena ja lähes helteisenä, Malmin lentoaseman kahvila & ravintola Check-Inniin oli kokoontunut lähes kolmekymmentä seuramme jäsentä kuulemaan ja näkemään Suomen ensimmäisen sähkömoottorilentokoneen esittelyä. Tilaisuuden isäntinä toimivat Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen Timo Kasurinen ja Jussi Frisk. Kahvitarjoilun aikana Timo Kasurinen esitteli juuri maahantuodun Pipistrel Alpha Electro -ultrakevyen sähkömoottorilentokoneen ominaisuuksia. Esittelyn aikana tuli runsaasti kysymyksiä niin akkujen riittävyydestä kuin myös sähkömoottorin tehosta (Emrax 50 kW, nestejäähdytys) ja ultrakevyen sähkömoottorilentokoneen liito-ominaisuuksista (liitoluku 15). Pipistrel Alphan siipien kärkiväli on 10,5 m ja koneen tyhjäpaino on 378kg ja mukaan voi tulla yksi matkustaja. (Suomessa tosin ei vielä.) Laskun aikana kiinteälapainen potkuri lataa jarrutuksessa on noin 1kW:n teholla akkuja. Pipistrel Alphan akusto (21 kWh) riittää noin tunnin lentoon. Varmuuden vuoksi akustoa ei käytetä loppuun. Erään matkan jälkeen lentoaikaa oli jäänyt jäljelle vielä 17 min. Kahvitilaisuuden jälkeen seuran pj. Yrjö Neuvo kiitti esitelmöitsijöitä Timo Kasurista ja Jussi Friskiä ja antoi heille muistoksi WellBiit Oy / Bluebiitin PowerCard-varavirtalähteet.

Kahvilasta siirryimme Pipistrel Alpha Electron esittelyyn kentälle. Lentoesityksen suoritti Timo Kasurinen. Ohilentävästä koneesta kuului vain potkurin hiljainen ääni. Kone on mm. transponderoitu, siinä on koko koneen matkustajineen alas tuova heittorakettipelastusvarjo ja sen suurin sallittu nopeus on 250 km/h. Potkurin etureunassa on vaihdettavissa oleva suojateippi. Käsi kesti kohtuudella harjattoman tahtimoottorin lennonjälkeisen lämpötilan (noin 55 oC). Keskusteluissa pulpahti esiin monia mielenkiintoisia ideoita. Luvassa on, että kun tyyppikelpuutus on saatu, niin seuran jäsenet päässevät ilmasta käsin kokemaan sähköisen ilmailun tulevaisuutta. Yhdistykseltä saa ostaa 12 kerran lentolippuja.

Pipistrel ja Kasurinen

Pipistrel ja Kasurinen